We hebben het vast wel eens ergens gehoord: “The money is in the list”. Oftewel: het geld zit in de lijst. In dit geval heb ik het over de mailinglijst. Toch wordt er vrij weinig mee gedaan in Nederland en dat is zonde. Ik hoor je al denken: Ik ontvang dagelijks bakken met nieuwsbrieven in mijn mail, dus volgens mij valt dat wel mee”. Als je het zo bekijkt wel, maar het gebruik is vaak gewoon niet goed.  Daar hebben we het een andere keer wel over. Vandaag gaat het over het krijgen van meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief.

Meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief

Veel bedrijven willen per se een nieuwsbriefsysteem om in contact te blijven met klanten en potentiele klanten. Logisch, want het is zeker een mooie manier om zeker te weten dat iemand jouw bericht op zijn minst voorbij ziet komen. Anders dan bij Facebook of blogs, waarbij de ontvanger toch zelf een actie moet ondernemen om een bericht tot zich te nemen. Maar hoe krijg je nou meer aanmelders en dus ontvangers in je mailinglijst. Want een mailing opstellen voor een handjevol lezers is niet bepaald aantrekkelijk. De tijd die je er dan aan kwijt bent, verdien je dan niet zomaar terug. We hebben dus meer aanmeldingen nodig voor onze nieuwsbrief.

Opt-in promotie voor meer aanmeldingen

Bedrijven die succesvol omgaan met e-mail marketing gebruiken vaak een soort van opt-in e-mail promotie om bezoekers te verleiden om zich abonneren op hun mailinglijst. De inschrijver ontvangt dan een beloning voor de aanmelding. Na inschrijven kun je dan bijvoorbeeld een gratis e-book downloaden of iets dergelijks. Je geeft dus eerst wat weg. Geven loont, zeg maar.

Maak een sexy button

Een mooie, opvallende button is uitnodigender dan een saaie tekstlink. Het gezegde ‘het oog wil ook wat’ gaat ook hier gewoon weer op. Ben je zelf niet zo grafisch aangelegd: er zijn talloze button-creators op internet te vinden die je een handje kunnen helpen. Of kijk je grafisch ontwerper lief aan en vraag of die iets moois voor je kan maken.

Deel je opt-in link op Facebook

En doe dit bij voorkeur op donderdagavond. Vrijdag en zaterdag zijn de drukste momenten op Facebook, dus heb je de meeste kans dat je post gezien en gedeeld wordt. Natuurlijk heeft het weinig zin als je alleen maar vraagt of men zich wil aanmelden. Wees een beetje creatief en wijs op de voordelen van de aanmelding. Bijvoorbeeld dat je vaak gratis tips geeft of het gratis e-boek waarover ik het zojuist had.

Voeg de link toe aan je e-mail handtekening

Een voor de hand liggende, maar zelden toegepaste tip. Hoe makkelijk is het om automatisch in iedere mail te vragen of iemand zich wil inschrijven. Opdringerig is het niet, aangezien het in de handtekening staat en verder geen invloed heeft op het bericht. Wellicht trek je ook zo weer een paar mensen over de streep.

Een pop-up voor meer aanmeldingen

Begin nu niet direct met allerlei pop-ups aan je site te hangen, maar dit is op zich wel een doeltreffende. Deze pop-up verschijnt pas als men de website wil verlaten. De lezer heeft dan de website al bekeken en kan dus inschatten of het de moeite waard is. Dus niet gelijk bij het begin, boem, pop-up. Dat wordt snel als irritant en opdringerig gezien, zeker als deze na iedere klikt weer opduikt. Wees subtiel en ga hier voorzichtig mee om.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips. Niet alle tips werken in elke branche even goed. Wil je hier meer over weten of advies over krijgen? Neem dan gewoon even contact op. Leiden Webdesign helpt je graag aan een emailmarketing systeem of het succesvol werken ermee.

Succes!

Contactformulier

Privacy